"Sesungguhnya agama di sisi Allah hanyalah agama Islam"
Perbezaan antara Hadis Qudsi dan Hadis Nabawi
Hadis nabawi itu ada dua. Pertama, tauqifi. Yang bersifat tauqifi iaitu
yang kandungannya diterima oleh Rasulullah saw. dari wahyu. Lalu, ia
menjelaskan kepada manusia dengan kata-katanya sendiri. Bahagian ini meskipun
kandungannya dinisbahkan kepada Allah, tetapi dari segi pembicaraan lebih layak
dinisbahkan kepada Rasulullah saw., sebab kata-kata itu dinisbahkan kepada yang
mengatakannya meskipun di dalamnya terdapat makna yang diterima dari pihak
lain.
Kedua, taufiqi. Yang bersifat taufiqi iaitu yang disimpulkan oleh
Rasulullah saw. menurut pemahamannya terhadap Alquran, kerana ia mempunyai
tugas menjelaskan Alquran atau menyimpulkannya dengan pertimbangan dan ijtihad.
Bahagian kesimpulan yang bersifat ijitihad ini diperkuat oleh wahyu jika ia
benar. Dan, bila terdapat kesalahan di dalamnya, turunlah wahyu yang
membetulkannya. Bahagian ini bukanlah kalam Allah secara pasti.
Dari sini, jelaslah bahawa hadis
nabawi dengan kedua bahagiannya yang tauqifi atau yang taufiqi dengan ijtihad
yang diakui dari wahyu itu bersumber dari wahyu. Inilah makna dari firman Allah
tentang Rasul-Nya, “Dia (Muhammad) tidak berbicara menurut hawa nafsunya. Apa
yang diucapkannya itu tidak lain hanyalah wahyu yang diturunkan kepadanya.”
(An-Najm: 3–4).
Hadis qudsi itu maknanya dari Allah,
ia disampaikan kepada Rasulullah saw. melalui salah satu cara penuturan wahyu,
sedang lafaznya dari Rasulullah saw. Inilah pendapat yang kuat. Dinisbahkannya
hadis qudsi kepada Allah Taala adalah nisbah mengenai isinya, bukan nisbah
mengenai lafaznya. Sebab, seandainya hadis qudsi itu lafaznya juga dari Allah,
tidak ada lagi perbezaan antara hadis qudsi dan Alquran, dan tentu pula gaya
bahasanya menuntut untuk ditentang, serta membacanya pun akan dianggap ibadah.
Mengenai hal ini timbul dua macam
syubhat.
Pertama, bahawa hadis nabawi juga
wahyu secara maknawi yang lafaznya dari Rasulullah saw., tetapi mengapa hadis
nabawi tidak kita namakan juga hadis qudsi. Jawabnya adalah, kita merasa pasti
tentang hadis qudsi bahawa ia diturunkan maknanya dari Allah kerana adanya nas
syara yang menisbahkannya kepada Allah, iaitu kata-kata Rasulullah saw. Allah
Taala telah berfirman, atau Allah Taala berfirman. Itu sebabnya kita namakan
hadis itu hadis qudsi. Hal ini berbeza dengan hadis nabawi, kerana hadis nabawi
tidak memuat nas seperti ini. Di samping itu, masing-masing isinya boleh jadi
diberitahukan kepada Nabi melalui wahyu, yakni secara tauqifi, namun mungkin
juga disimpulkan melalui ijtihad, iaitu secara taufiqi. Oleh sebab itu, kita
namakan masing-masing dengan nabawi sebagai terminal nama yang pasti.
Seandainya kita mempunyai bukti untuk membezakan mana wahyu tauqifi, tentulah
hadis nabawi itu kita namai pula hadis qudsi.
Kedua, apabila lafaz hadis qudsi itu
dari Rasulullah saw., maka dengan alasan apakah hadis itu dinisbahkan kepada
Allah melalui kata-kata Nabi: Allah Taala telah berfirman atau Allah Taala
berfirman. Jawabnya ialah bahawa hal yang demikian ini biasa terjadi dalam
bahasa Arab, yang menisbahkan kalam berdasarkan kandungannya, bukan berdasarkan
lafaznya. Misalkan ketika kita mengubah sebait syair menjadi prosa, kita
katakan bahawa penyair berkata demikian. Juga ketika kita menceritakan apa yang
kita dengar dari seseorang, kita pun mengatakan si Fulan berkata demikian.
Begitu juga Alquran menceritakan tentang Musa, Firaun, dan sebagainya, isi
kata-kata mereka dengan lafaz yang bukan lafaz mereka dan dengan gaya bahasa
yang bukan gaya bahasa mereka, tetapi dinisbahkan kepada mereka.
“Dan ingatlah ketika Tuhanmu menyeru
Musa (dengan firmannya): ‘Datangilah kaum yang zalim itu, (iaitu) kaum Firaun.
Mengapa mereka tidak bertakwa? Berkata Musa: ‘Ya Tuhanku, aku takut bahawa
mereka akan mendustakan aku. Dan, (kerana itu) sempitlah dadaku dan tidak lancar
lidahku, maka utuslah (Jibril) kepada Harun. Dan, aku berdosa terhadap mereka,
maka aku takut mereka akan membunuhku.’ Allah berfirman, ‘Jangan takut (mereka
tidak akan bisa membunuhmu), maka pergilah kamu berdua dengan membawa ayat-ayat
kami (mukjizat-mukjizat); sesungguhnya kami bersamamu mendengarkan (apa-apa
yang mereka katakan), maka datanglah kamu berdua kepada Firaun dan katakanlah
olehmu, ‘Sesungguhnya kami adalah rasul Tuhan semesta alam, lepaskanlah Bani
Israil (pergi) beserta kami.’ Firaun menjawab, ‘Bukankah kami telah mengasuhmu
di antara (keluarga) kami, waktu kamu masih kanak-kanak dan kamu tinggal
bersama kami beberapa tahun dari umurmu. Dan, kamu telah berbuat sesuatu
perbuatan yang kamu lakukan itu dan kamu termasuk golongan orang-orang yang
tidak membalas guna.’ Berkata Musa, ‘Aku telah melakukannya sedang aku di waktu
itu termasuk orang-orang yang khilaf. Lalu, aku lari meninggalkan kamu ketika
aku takut kepadamu, kemudian Tuhanku memberikan kepadaku ilmu serta Dia
menjadikanku salah seorang di antara rasul-rasul. Budi yang kamu limpahkan
kepadaku itu adalah (disebabkan) kamu telah memperhambakan Bani Israil.’ Firaun
bertanya, ‘Siapa Tuhan semesta alam itu?’ Musa menjawab, ‘Tuhan Pencipta langit
dan bumi dan apa-apa yang di antara keduanya (itulah Tuhanmu), jika kamu
sekalian (orang-orang) mempercayainya’.” (As-Syuara: 10–24).
No comments:
Post a Comment